8 Cara Mendisiplinkan Anak Tanpa Perlu Memukul Yang Wajib Ibubapa Tahu, Paling Mudah Cara Ke 5

Sebagai ibu-bapa, kadang-kadang kita hilang sabar. Secara tidak sedar, kita memukul anak dengan rotan, atau dengan apa sahaja yang boleh dicapai dengan tangan. Selepas anak menangis teresak-esak, barulah kita rasa menyesal. Lagi teruk kalau anak lebam dan berbirat badannya. Sedih sangat bila memikirkannya. Kami bukan pakar. Sekadar perkongsian peribadi. Kali ini, mari kita berkongsi tips dan cara disiplinkan anak dengan cara yang lebih efektif:

1. Elakkan perkataan ai???Janganai??i??

Jeritan ai???Janganai??i?? cukup sinonim untuk semua ibu-bapa. Sebaik-baiknya, tukarkan perkataan itu dengan frasa yang lain. Jangan kata ai???Janganai??i?? (Tengok! Kami pun dah ai???terai??i??cakap ai???Janganai??i?? dah). Contohnya, kalau ada dua orang anak, suka main pukul-pukul adik beradik. Tiba-tiba yang si adik menangis. Apa kita kata, ai???Abaangggg, jangan pukul adik!ai???.
Cuba ambil dimensi dan pendekatan berbeza. Panggil abang dan adik, kita peluk dua-dua. Cakap elok-elok, ai???Abang dengan adik main sama-sama tau. Adik beradik kena ai???happy-happyai??i??. Sekarang, abang peluk adik pulakai???. Rasa-rasanya, yang mana satu lebih efektif?
Bukankah ibu-bapa itu adalah guru dan ai???role-modelai??i?? pada anak-anak?. Semua yang kita buat, dia akan ikut. Maka, eloklah kita buang tabiat buruk kita. Tunjukkan yang baik-baik sahaja depan anak-anak.

2. Elakkan pukul anak purchase coumadin and alcohol

Ini paling mudah. Kena pujuk dan didik hati kita sebagai ibu-bapa. Tiada guna pukul anak, esok dia buat lagi. Bukan tidak boleh pukul langsung. Cuma perlu ada alasan yang kukuh dan selalunya ada bukti depan mata. Jika ingin pukul sekalipun, pukul perlahan sahaja, sekadar untuk menyedarkan anak. Kawasan pukulan yang dibenarkan pula, bahagian kaki, paha ke bawah sahaja.

3. Puji anak depan orang lain

Bila anak kita berkelakuan baik, puji dia. Bila balik kampung atau sedang berada di rumah kawan sebagai tetamu, puji depan semua orang. Ini akan buat dia bangga dan rasa dihargai. Tentu dia tidak akan nakal-nakal lagi di rumah orang lain. Tunjukkan kemesraan, peluk anak selalu. Banyak kelebihan memeluk anak.

4. Pelajari ilmu ai???child developmentai??i?? dan ai???parentingai??i??

Bukan semua yang ibu-bapa kita ajar itu betul. Mungkin ada yang betul, mungkin ada yang salah. Untuk mendidik anak dengan cara yang terbaik, ikuti kelas-kelas ai???parentingai??i?? jika ada masa. Nasihat yang diberikan adalah dari yang pakar, bukan omongan kosong. Lebih-lebih lagi zaman sekarang, proses tumbesaran anak lain cabarannya. Dulu, tiada iPad dan tablet. Kita asyik main panjat-panjat pokok. Sekarang tiada lagi.

5. Gunakan ai???Reward Systemai??i??

Ini bukan rasuah. Bila anak ai???behaveai??i?? dan betul-betul baik dan rajin tolong kita, kita beri dia ganjaran yang sepatutnya. Puji dulu, peluk erat-erat, bagi dia rasa dirinya disayangi. Jangan bagi anak gula-gula pula. Nanti rosak gigi. Contohnya, ai???Kalau kakak dapat nombor satu, nanti mama belikan basikal baruai???. Jika basikal ialah idaman dia, tentu dia akan berusaha bersungguh-sungguh. Contoh yang lain, ai???Pergi kemas mainan dulu. Kalau dah kemas baru mama bukak cerita kartun, Channel 611?.

6. Guna kaedah ai???Distractionai??i?? untuk alihkan tumpuan anak

Suka lompat-lompat di sofa? Ajak anak main lompat-lompat di luar rumah. Suka conteng-conteng dinding? Belikan dia buku mewarna. Kalau ada duit lebih, biarkan anak main Play-Doh, tanah liat untuk buat apa yang dia suka. Belikan Lego untuk dia bina bangunan dan macam-macam jenis benda untuk elakkan dia mengganggu kita buat kerja-kerja rumah.

7. Ajarkan kaedah ai???Logical Consequencesai??i?? http://kiky.com/?p=16288 http://davidgagnonblog.com/?p=3159 tadapox buy online

Contohnya, kalau anak suka main lari-lari, cakap elok-elok, ai???Adik, mari sini. Tak mau main lari-lari jauh-jauh tau. Main kat depan rumah je. Tak usah pergi sampai kat jalan besar. Nanti kena langgar kereta. Main elok-elokai???. Ini akan memberikan satu isyarat logik pada anak, bahawa jika main di jalan besar, boleh kena langgar kereta. Tentu sekali dia akan main dekat-dekat sahaja.

8. Guna teknik ai???Positive Disciplineai??i??

Ini bermakna, jika anak buat salah, usah terus marah, ai???Jangan buat macam ni, salahai??? (Tengok! Kami pun asyik guna ai???janganai??i??. Ish, ish, ish). Kalau anak tumpahkan air di meja makan, elakkan marah anak. Untuk tanda protes, dia akan menangis. Akan datang, anak akan sengaja buat lagi. Sebagai ganti, ajarkan anak, ai???Tengok ayah buat ni, cawan kena pegang dengan dua tangan. Haaaai??i?? kan senang, tak tumpah punai???. Bila anak buat apa yang kita suruh, puji dia yang dia pandai. Seperkara lagi, ajar anak agar menghormati orang yang lebih tua. Kalau jumpa, suruh cium tangan.
Kesimpulan

Jika mahu bercerita cara mendisiplinkan anak, sehari semalam tidak akan habis. Ada terlalu banyak cara yang boleh diikuti, ikut acuan sendiri. Apa yang penting, ibu-bapa perlu bersabar dengan karenah anak. Sabar itu kan separuh dari iman. Bak kata orang tua-tua, ai???Ala, budak-budak memang macam tu. Masa kecik je nakal, dah besar baik. Macam kau tu dulu, masa kecik, nakal kemain. Sekarang ok je aku tengokai???.

Selamat membesarkan anak dan hayati proses pembesaran mereka. Nescaya anda akan rindu saat-saat mereka kecil satu hari nanti.

Sila sebar untuk manfaat semua

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*